Toepassen NLP

NLP kan door iedereen gevolgd worden. Vanuit zakelijke en persoonlijke interesse en ontwikkeling en om meer meesterschap te verwerven in communicatie. Onze NLP opleidingen zijn uitdagend en inspirerend voor vrijwel iedereen die meer uit zijn communicatie wil halen.

Persoonlijke ontwikkeling met NLP

NLP kan je stevig op het pad van persoonlijke ontwikkeling en reflectie zetten. Zodat je gedrag meer en meer overeenkomt met wie jij in wezen bent. Je bent niet wat je doet. Je bent wie je bent en je kunt kiezen wat je doet, afhankelijk van de situatie. NLP leert je  kiezen voor ander gedrag en leert je hoe je nieuw gedrag kunt ontwikkelen. Dan is nog wel de vraag, welk gedrag past dan bij mij? Dat betekent dat je niet alleen je gedrag en je mogelijkheden onderzoekt maar ook op zoek gaat naar wat bij jou past en wie jij nu eigenlijk echt bent.

Voorbeelden van onze studenten zijn:

  • Mia komt meer voor zichzelf op en zegt vaker ‘nee’ als het voor haar niet goed voelt. Ook als ze geen goede argumenten daarvoor heeft.
  • Hans hecht minder waarde aan de mening van anderen en volgt meer zijn eigen pad.
  • Agnes kan makkelijker loslaten wanneer ze iets niet goed heeft gedaan. Ze kan de ‘fout’ nu als feedback zien en als een leermoment.
  • Bouke maakt bewustere keuzes voor wat hij nodig heeft en wat het effect daarvan op anderen is. Hij krijgt regelmatig te horen dat anderen hem veel benaderbaarder vinden en het makkelijker vinden om hem aan te spreken.
  • Sophie dacht dat ze weinig gevoelens had. Ze was gewoonweg niet zo’n gevoelsmens. Nu weet ze beter. Ze geniet veel meer van de kleine dingen en kan veel makkelijker kiezen. Want kiezen doe je met je gevoel en niet met je hoofd.

Professionele ontwikkeling met NLP

Uit welke branche onze studenten ook komen, ze hebben allemaal dezelfde ervaring: ze zijn (nog) beter geworden in hun werk. De lesgroepen zijn heel divers en uitdagend van samenstelling met mensen uit het bedrijfsleven, management, advies, hulpverlening, sport, onderwijs, consultancy en gezondheidszorg.

Voorbeelden van onze studenten zijn:

  • Een meubelmaker ontdekt dat hij veel beter vast kan stellen wat klanten precies willen. Ook ziet hij veel beter of ze echt tevreden zijn en kan dat nu ook bespreekbaar maken.
  • Een directrice is nu veel meer in staat haar mensen in het managementteam te motiveren tot het gedrag dat zij wenst. Niet omdat zij de baas is maar doordat zij weet aan te sluiten bij wat haar mensen nodig hebben. Leidinggeven is niet meer hetzelfde als voorheen.
  • Een projectleider heeft veel meer in de gaten wanneer hij zijn stokpaardjes berijdt en wanneer hij de aansluiting met zijn mensen verliest. Hij staat meer open voor de mening van anderen en doet daar daarwerkelijk iets mee. Hij wordt inmiddels gevraagd om steeds grotere groepen voor te zitten en bij conflicten te bemiddelen.
  • Een fysiotherapeute weet inmiddels nog beter met haar cliënten vast te stellen wat de oorzaak van de fysieke klachten is, vooral wanneer die oorzaken psychisch zijn.  Ze durft en kan veel beter doorvragen, weet hoofd- en bijzaken van elkaar te scheiden en activeert haar cliënten om met eigen oplossingen te komen. Veel nieuwe cliënten vragen in de gezamenlijke praktijk expliciet om een afspraak met haar.